Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden opetus
Maahanmuuttotaustaisilla oppilailla tarkoitetaan sekä Suomeen muuttaneita, että Suomessa syntyneitä maahanmuuttotaustaisia lapsia ja nuoria. Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden opetuksessa huomioidaan heidän taustansa ja lähtökohtansa kuten äidinkieli ja kulttuuri, maahanmuuton syy ja maassaoloaika. Opetuksen tulee lisäksi tukea oppilaan kasvamista sekä suomalaisen kieli- ja kulttuuriyhteisön että oppilaan oman kieli- ja kulttuuriyhteisön aktiiviseksi ja tasapainoiseksi jäseneksi. Maahanmuuttotaustaisille oppilaille opetetaan koulun opetuskielen mukaan määräytyvän äidinkielen ja kirjallisuuden sijasta suomea tai ruotsia toisena kielenä, mikäli hänen suomen tai ruotsin kielen taitonsa ei arvioida olevan äidinkielisen tasoinen kaikilla kielitaidon osa-alueilla. Mahdollisuuksien mukaan järjestetään myös oppilaan oman äidinkielen opetusta.
Kysymyksiä ja vastauksia
-
Esiopetusikäisen oppilaan tarve arvioidaan varhaiskasvatuksessa tammikuussa. Perusopetusikäiset muuttajat sijoitetaan oppilaan ikää vastaaviin ryhmiin. Ilmoittautuminen tehdään Wilma-lomakkeella.
Lue lisää: Perusopetukseen valmistavan opetuksen järjestäminen Lohjalla
-
Valmistavaan opetukseen ilmoittaudutaan Wilma-lomakkeella, ja koulupaikka ilmoitetaan huoltajille viimeistään 7 päivän kuluttua.
Lue lisää: Perusopetukseen valmistavan opetuksen järjestäminen Lohjalla
-
Opetuksessa huomioidaan oppilaan tausta ja lähtökohdat, kuten äidinkieli ja kulttuuri, ja sitä mukautetaan tukemaan kasvamista molempiin kulttuuriyhteisöihin.
Lue lisää: Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden opetus
-
Laurentius-koulussa annetaan valmistavaa opetusta 7-9 luokkalaisille Lohjalla.
Lue lisää: Perusopetukseen valmistavan opetuksen järjestäminen Lohjalla
-
Kotikielen opetuksessa opiskellaan sanastoa, kuuntelemista, puhumista, lukemista, kirjoittamista ja kielen rakenteita.