Tillgänglighetsutlåtande

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller tjänsten Lohja.fi.

Lojo stad ansvarar för upprätthållandet av webbplatsen lohja.fi och Valu Digital Oy för det tekniska genomförandet.

Webbplatsen omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019), som kräver att offentliga digitala tjänster ska vara tillgängliga.

Vårt mål är att erbjuda digitala tjänster som är tillgängliga för alla användare. I detta tillgänglighetsutlåtande beskriver vi vilka brister som finns i tjänstens tillgänglighet. Vi berättar också hur du kan ge oss feedback samt utvecklingsförslag gällande webbplatsens tillgänglighet. Detta tillgänglighetsutlåtande publicerades den 30.10.2024.

Beskrivningen av webbplatsens tillgänglighet baseras på en bedömning av Lojo stad och en extern expertorganisation.

Tjänstens tillgänglighet

Tjänsten uppfyller tillgänglighetskriterierna till stor del.

Bristerna är grupperade till följande kategorier: 

  • möjlig att uppfatta
  • hanterbar
  • begriplig
  • robust
  • andra tillgänglighetsbrister.

Möjlig att uppfatta

Brister på textalternativen

Det finns enstaka bilder på webbplatsen som saknar textalternativ eller vars textalternativ inte är beskrivande. (1.1.1)

Saknande alternativ för videon

Tjänsten innehåller en video som saknar ett alternativ som förmedlar samma information. (1.2.1)

Resultatet av en sökning meddelas inte till användaren

En användare som använder hjälpmedel får inte direkt information om sökresultaten. (1.3.1)

Brister på rubrikerna

På vissa sidor saknas rubrikmarkering eller rubrikerna följer inte rubrikhierarkin. (1.3.1)

Brister på tabellernas strukturer

Vissa tabellkomponenter är inte rätt markerade programmässigt. (1.3.1)

Aktuell sida kommuniceras inte programmässigt

Den aktuella sidan markeras visuellt men förmedlas inte programmässigt. (1.3.1)

Brister på beskrivningen av syftet med inmatningsfält

Inmatningsfält är inte identifierade med lämpliga autocomplete-attribut. (1.3.5)

Länkarnas kontrastvärden är inte alltid tillräckliga

Kontrasten av länkarna är för liten vid hover och fokus. (1.4.3)

Otillräcklig kontrast för icke-textinnehåll i vissa fall

Tangentbordsfokus har inte tillräcklig kontrast i vissa delar av tjänsten. (1.4.11)


Hanterbar

Tangentbordsnavigering för vissa element fungerar inte rätt

Vissa element kan inte helt hanteras med endast tangentbord eller tekniska hjälpmedel. (2.1.1)

Brister i huvudnavigeringens funktion

Det finns problem med att använda huvudnavigeringen med tangentbord och tekniska hjälpmedel. (2.1.1), (2.4.7), (4.1.2)

Sidtiteln är inte beskrivande

Sidtiteln på sidan ”Kontaktuppgifter” beskriver inte sidans innehåll tillräckligt väl. (2.4.2)

Brister i verkställelse av kakor

Det finns tillgänglighetsproblem med kakorna, som till exempel med kontrast och tangentbordsnavigering. (2.4.3), (1.4.3), (4.1.2)

Fokusordningen är inte alltid logisk

Fokusordningen är på vissa ställen ologisk. (2.4.3)

Syftet med vissa länkar kan vara oklart för användaren

Det finns länkar på webbplatsen vars syfte kan vara oklart för användaren. (2.4.4)

Etiketten matchar inte alltid det tillgängliga namnet på elementet

Vissa element har etiketter som inte motsvarar det tillgängliga namnet. (2.5.3)


Begriplig

Problem med språkmärkning

Det finns enstaka delar av webbplatsen där språkmärkningen inte har använts korrekt. (3.1.2)


Robust

Tillgängligt namn saknas för vissa element

Vissa element saknar ett tillgängligt namn. (4.1.2)

Bristande roll- och statusmeddelanden

Vissa element förmedlar inte roll eller status korrekt. (4.1.2)

Statusmeddelanden vidarebefordras inte alltid till skärmläsare

Vid formuläranvändning får skärmläsare inte direkt information om att ett formulär har skickats framgångsrikt. (4.1.3)


Andra tillgänglighetsbrister

Alla nedladdningsbara filer och formulär på webbplatsen uppfyller inte tillgänglighetskraven. Vi arbetar för att anpassa dem till att bli tillgängliga så snart som möjligt.

Tjänsten innehåller kartor som inte omfattas av tillgänglighetslagen.


Upptäckte du en tillgänglighetsbrist på vår digitala tjänst? Berätta det för oss så gör vi vårt bästa för att åtgärda problemet!

Du kan ge oss feedback om tillgänglighet via e-post till viestinta@lohja.fi. Beskriv vilket problem du upplevde och på vilken sida. Försök att beskriva problemet så noggrant som möjligt.

Om du märker tillgänglighetsproblem på webbplatsen, vänligen ge först feedback till oss som ansvarar för sidan. Vi svarar inom 14 dagar. Om du inte är nöjd med vårt svar eller om du inte får svar inom två veckor, kan du göra en anmälan till Regionförvaltningsverket i Södra Finland (Länk öppnas i nytt fönster och leder till en extern tjänst). På Regionförvaltningsverkets webbplats finns detaljerade anvisningar om hur man gör en anmälan och hur ärendet behandlas.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för övervakning av tillgänglighet
www.saavutettavuusvaatimukset.fi (Länk öppnas i nytt fönster och leder till en extern tjänst)

saavutettavuus(at)avi.fi 
Telefonväxel: 0295 016 000

Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra tillgängligheten!

 

Related to the subject: