Tillgänglighetsutlåtande
Detta tillgänglighetsutlåtande gäller tjänsten Lohja.fi.
Lojo stad ansvarar för upprätthållandet av webbplatsen lohja.fi och Valu Digital Oy för det tekniska genomförandet.
Webbplatsen omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019), som kräver att offentliga digitala tjänster ska vara tillgängliga.
Vårt mål är att erbjuda digitala tjänster som är tillgängliga för alla användare. I detta tillgänglighetsutlåtande beskriver vi vilka brister som finns i tjänstens tillgänglighet. Vi berättar också hur du kan ge oss feedback samt utvecklingsförslag gällande webbplatsens tillgänglighet. Detta tillgänglighetsutlåtande publicerades den 30.10.2024.
Beskrivningen av webbplatsens tillgänglighet baseras på en bedömning av Lojo stad och en extern expertorganisation.
Tjänstens tillgänglighet
Tjänsten uppfyller tillgänglighetskriterierna till stor del.
Bristerna är grupperade till följande kategorier:
- möjlig att uppfatta
- hanterbar
- begriplig
- robust
- andra tillgänglighetsbrister.
Möjlig att uppfatta
Brister på textalternativen
Det finns enstaka bilder på webbplatsen som saknar textalternativ eller vars textalternativ inte är beskrivande. (1.1.1)
Saknande alternativ för videon
Tjänsten innehåller en video som saknar ett alternativ som förmedlar samma information. (1.2.1)
Resultatet av en sökning meddelas inte till användaren
En användare som använder hjälpmedel får inte direkt information om sökresultaten. (1.3.1)
Brister på rubrikerna
På vissa sidor saknas rubrikmarkering eller rubrikerna följer inte rubrikhierarkin. (1.3.1)
Brister på tabellernas strukturer
Vissa tabellkomponenter är inte rätt markerade programmässigt. (1.3.1)
Aktuell sida kommuniceras inte programmässigt
Den aktuella sidan markeras visuellt men förmedlas inte programmässigt. (1.3.1)
Brister på beskrivningen av syftet med inmatningsfält
Inmatningsfält är inte identifierade med lämpliga autocomplete-attribut. (1.3.5)
Länkarnas kontrastvärden är inte alltid tillräckliga
Kontrasten av länkarna är för liten vid hover och fokus. (1.4.3)
Otillräcklig kontrast för icke-textinnehåll i vissa fall
Tangentbordsfokus har inte tillräcklig kontrast i vissa delar av tjänsten. (1.4.11)
Hanterbar
Tangentbordsnavigering för vissa element fungerar inte rätt
Vissa element kan inte helt hanteras med endast tangentbord eller tekniska hjälpmedel. (2.1.1)
Brister i huvudnavigeringens funktion
Det finns problem med att använda huvudnavigeringen med tangentbord och tekniska hjälpmedel. (2.1.1), (2.4.7), (4.1.2)
Sidtiteln är inte beskrivande
Sidtiteln på sidan ”Kontaktuppgifter” beskriver inte sidans innehåll tillräckligt väl. (2.4.2)
Brister i verkställelse av kakor
Det finns tillgänglighetsproblem med kakorna, som till exempel med kontrast och tangentbordsnavigering. (2.4.3), (1.4.3), (4.1.2)
Fokusordningen är inte alltid logisk
Fokusordningen är på vissa ställen ologisk. (2.4.3)
Syftet med vissa länkar kan vara oklart för användaren
Det finns länkar på webbplatsen vars syfte kan vara oklart för användaren. (2.4.4)
Etiketten matchar inte alltid det tillgängliga namnet på elementet
Vissa element har etiketter som inte motsvarar det tillgängliga namnet. (2.5.3)
Begriplig
Problem med språkmärkning
Det finns enstaka delar av webbplatsen där språkmärkningen inte har använts korrekt. (3.1.2)
Robust
Tillgängligt namn saknas för vissa element
Vissa element saknar ett tillgängligt namn. (4.1.2)
Bristande roll- och statusmeddelanden
Vissa element förmedlar inte roll eller status korrekt. (4.1.2)
Statusmeddelanden vidarebefordras inte alltid till skärmläsare
Vid formuläranvändning får skärmläsare inte direkt information om att ett formulär har skickats framgångsrikt. (4.1.3)
Andra tillgänglighetsbrister
Alla nedladdningsbara filer och formulär på webbplatsen uppfyller inte tillgänglighetskraven. Vi arbetar för att anpassa dem till att bli tillgängliga så snart som möjligt.
Tjänsten innehåller kartor som inte omfattas av tillgänglighetslagen.
Upptäckte du en tillgänglighetsbrist på vår digitala tjänst? Berätta det för oss så gör vi vårt bästa för att åtgärda problemet!
Du kan ge oss feedback om tillgänglighet via e-post till viestinta@lohja.fi. Beskriv vilket problem du upplevde och på vilken sida. Försök att beskriva problemet så noggrant som möjligt.
Om du märker tillgänglighetsproblem på webbplatsen, vänligen ge först feedback till oss som ansvarar för sidan. Vi svarar inom 14 dagar. Om du inte är nöjd med vårt svar eller om du inte får svar inom två veckor, kan du göra en anmälan till Regionförvaltningsverket i Södra Finland (Länk öppnas i nytt fönster och leder till en extern tjänst). På Regionförvaltningsverkets webbplats finns detaljerade anvisningar om hur man gör en anmälan och hur ärendet behandlas.
Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter
Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln 029 534 5000
Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra tillgängligheten!