Förhoppningsvis kommer ni att ha några roliga och lärorika stunder med materialet.
Bekanta er gärna med hela materialet och planera er tidsanvändning. Välj de avsnitt och/eller teman som intresserar er mest eller som passar in i er undervisning.
Beräkna c. tre lektioner för introfilm, högläsning, föremål/bilder, diskussion och en till två aktiviteter. Om möjligt gör ytterligare aktiviteter på andra lektioner eller vid andra tillfällen. Anpassa tidsanvändningen och uppdelningen av materialet efter era behov och möjligheter. Visa gärna bilder och föremål samtidigt som ni högläser. De ökar förståelsen för orden och berättelsen.
Aktiviteterna är planerade så att de täcker olika ämnesområden och de har olika svårighetsgrad. Ni kan själva förenkla, försvåra eller göra om dem så att de passar er grupp. De skriftliga uppgifterna kan alltid göras muntligt.
I introfilmen om besöket i Museibutiken medverkar Museimusen Robban, dockteaterföraren Elina Ontero och projektkoordinator Cilla Törnblom-Backman.
Berättelsen i avsnittet om Butiken baserar sig på fakta om Pihls butik i Virkby på 1950-talet och grundar sig på en intervju med Leif Pihl och foton från butiken från början av 1960-talet samt minnen av flera informanter. Motsvarande diversehandlar fanns på många ställen i nuvarande Lojo stad.
I avsnittet om butiken ingår följande teman:
I Pusula finns det enda autentiska butiksmuseet i Finland. Det lilla museet består av två rum och på den stora gården kan man t.ex. leka eller äta mellanmål. Museet upprätthålls av Pusula-seura och tar gärna emot grupper på beställning. Kontaktperson är Liisa Jääskeläinen, tel. 045 275 9770.
Ni är också välkomna att besöka Lojo Museum året runt eller Paikkari torp eller Johannes Lohilammes museum från maj till september.
Om du har frågor kontakta Lojo Museum:museo@lohja.fi, 044-369 4204