Berättelsesnurrans aktivitetskort

  1. Berättelsesnurran
  2. Rita en varelse
  3. I sägnernas värld: ordkonsttips
  4. Naturmusik
  5. Lyssna och/eller dansa
  6. Torkade äpplen
  7. Forskaren
  8. Ordna en utställning

1. BERÄTTELSESNURRAN

Före det fanns skriftspråk berättade människorna berättelser. En del historier var sanna och andra fantasi. Man lärde sig saker och fick viktig information eller kunde bara njuta av en spännande historia.

  1. Snurra berättelsesnurran turvis och berätta kort eller längre enligt instruktionerna på snurran.
    ELLER
    Snurra berättelsesnurran och alla berättar om det tema som snurran visar ensamma eller tillsammans.

Gör en egen berättelsesnurra

Material: papp, en påsnit (provpåsklämma)

  1. Klipp ut en större och en mindre cirkel av pappen.
  2. Dela in den större i tre eller fyra lika stora sektorer.
  3. Skriv in olika teman som ni vill berätta om i de olika sektorerna.
  4. Klipp bort en bit som är lika stor som en sektor från den mindre cirkeln.
  5. Fäst cirklarna på mitten med en påsnit. Spänn inte niten för hårt.

Ni kan också använda en digital snurra.

2. RITA EN VARELSE

Förr berättade man om många olika varelser, men man berättade inte alltid hur de såg ut.

  1. Välj en av nedanstående varelser.
  2. Rita och färglägg den så som du tror att den såg ut.

HITTA PÅ OCH ANVÄND DIN FANTASI. Försök att inte ta modell av något du sett på bild eller film.

  • Jätte
  • Skogstomte
  • Hustomte
  • Spöke
  • Skogsrå/Skogsjungfru
  • Sjörå
  • Gruvrå
  • Troll
  • Älva

3. I SÄGNERNAS VÄRLD: ORDKONSTTIPS

Läs en eller flera sägner enskilt eller tillsammans. Sägnerna finns i pärmen. Välj ursprungstexten eller den förenklade versionen.

  1. Välj en varelse på man eller per grupp. Beskriv den eller härma dess rörelser och/eller ljud. Säg inte varelsens namn. Låt kompisarna gissa.
  2. Berätta eller skriv en sägen om ett väsen eller ett oförklarligt fenomen som händer på en bekant plats t.ex. hemma hos dig, i skolan, på dagis eller i butiken. Berättelsen i en sägen ska var ”nästan sann”.
  3. En forntida jätte vaknar och kommer till Lojo. Vem träffar han? Vad gör han? På vilket sätt lurar ni bort honom?
    Berätta eller dramatisera.
    ELLER
    Säg turvis ett ord på man så att ni får ihop berättelsen.
    En sägen får gärna innehåll namn på människor och platser.
    Sägnen kan börja t.ex. så här: När jag och Petter gick över bron till Liesaari såg vi plötsligt en stor jätte som…
  4. Hitta på adjektiv som passar ihop med varelserna t.ex. enorm, argsint, lilafärgad osv. Gör en mindmap, skriv orden i ett ordmoln eller visa med rörelser och miner.

SÄGNER I PÄRMEN

  1. Gruvrået i skepnad av en kalv
  2. Korta jättesägner från Lojo
  3. Kyrka byggdes, där oxe eller häst stannar
  4. Skogsjungfrur
  5. Spöket i rian
  6. Jättepojken i Pahahaamun suo = Jätte träffas av åskan
  7. Utslängd av ritomten

4. NATURMUSIK

Olika ställen och miljöer har olika ljud.

  1. Välj en miljö = plats t.ex. en äppelträdgård, en skog, en strand, ladugården eller berget. Ni kan titta på en bild t.ex. från Lojo Stads hemsidor.
  2. Gör alla tillsammans, eller i mindre grupper, en ljudmatta, en rytm-matta eller en låt t.ex. en räpp eller en sång, som låter som platsen ni valt.
    • Använd olika föremål i din närhet som du kan spela på utan att de går sönder: ute t.ex. stenar och käppar, inne t.ex. soptunnan och burkar.
      ELLER
    • Använd riktiga instrument. Välj rytminstrument eller melodi-instrument eller både och.
    • Gör olika ljud med munnen eller kroppen t.ex., sus, skrik, vissling, sång m.m.
  3. Lyssna på de andra grupperna med ögonen stängda, börja och sluta med en klapp. Ni kan också spela in ljuden och lyssna på dem tillsammans.

5. LYSSNA OCH/ELLER DANSA

Under olika tider har människor dansat och lyssnat till olika slags musik i Lojo.

  1. Lyssna eller dansa till en eller flera av följande låtar som du hittar t.ex. på Youtube.
    ELLER
    Kolla hur danserna dansas och apa efter eller spela ”luftinstrument” som passar till musiken.
  2. Fundera på vilka låtar och dansstilar är äldre och vilka nyare?
  3. Dansstilarna kallas bl.a. rock´n roll, heavyrock, vals, schottis, polka och disco.
    • Hurriganes: Get on
    • Röttren: Schottis från Lojo
    • Helsingin torvisoittokunta: Pas d´Espagne
    • Amorphis: From the heaven of my heart
    • Edvin Jarlin tanssiorkesteri: Pusulan polkka
    • Elias Kaskinen: Elos
    • Abba: Mamma Mia

6. TORKADE ÄPPLEN

Äppel- och päronchips i ugn

Du behöver: 3–6 äpplen eller 3 äpplen och 3 päron, citronsaft

Så här gör du:

  1. Sätt ugnen på 50 grader, varmluftsugn
  2. Hyvla frukterna tunt med en osthyvel i c. 2 mm tunna skivor
  3. Lägg skivorna på en ugnsplåt med bakplåtspapper och pensla med lite citronsaft om du vill att de ska bibehålla färgen.
  4. Torka i ugnen c. 4–6 timmar, vänd gärna chipsen en gång i timmen tills de känns torra.

Källa: Marthaförbunds nätsida.

Torkade äpplen på pinne

Du behöver: äpplen, blom- eller grillpinnar eller snöre

Så här gör du:

  1. Tvätta äpplena och tryck ut kärnhuset med en kärnhusurtagare.
  2. Skär äpplena tunt med en kniv eller en osthyvel.
  3. Trä upp äppelringarna på en blom- eller grillpinne eller på ett spänt snöre. Äppelbitarna ska vara en bit från varandra.
  4. Ställ dem på ett torrt ställe t.ex. i bastun, i ett skafferi eller ovanför ett värme-element. Äppelringarna är färdiga efter några dagar, beroende på tjocklek och fukt.

Källa: Marthaförbund nätsida.

7. FORSKAREN

Du blir forskare och tar reda på fakta om gamla tider. Du vill veta mera om vad eller hur barnen gjorde på den tiden eller hur det såg ut då.

  1. Välj vad du vill forska om ett tema t.ex. lekar, skoldagar, mat, kläder eller fester.
    ELLER
    Välj en sak som du frågar om t.ex. godis, leksaker eller favoritgrejer.
  2. Intervjua en äldre person. Skriv upp eller banda vad hen berättar.
  3. Titta tillsammans på gamla foton om hen har sådana. Du kan också fota personer eller sakerna om du får lov.
  4. Presentera din forskning på lämpligt sätt.

8. ORDNA EN UTSTÄLLNING

  1. Gör en utställning! Välj ett lämpligt utrymme och bord eller skåp. Bestäm när utställningen börjar och slutar.
  2. Skriv korta texter till föremålen. Det kan vara faktatexter eller texter som berättar om ditt förhållande till grejerna. Du kan svara på frågorna Vad? Vems? Varför?
    ELLER
    Berätta om föremålen. Du kan beskriva hur de ser ut och varför de är speciella för dig eller berätta en trevlig historia om dem.
  3. Bjud in någon till vernissage = öppning av utställningen t.ex. föräldrar, kamrater eller pressen. Ni kan bjuda på något att dricka och äta.
  4. Avsluta utställningen. Kom ihåg att fota den och städa undan ordentligt.  

Förslag på utställningar

Gamla föremål

Ta med dig en gammal grej hemifrån. Det kan t.ex. vara från dina föräldrars, far – eller morföräldrars barndom.

Våra samlarföremål

Alla i klassen eller gruppen som samlar på något tar med några = 1–3 föremål från sin samling ELLER tar ett foto av samlingen.

Framtidsutställning

Ställ ut föremål som ni vill att ska sparas för framtiden t.ex. visas på Lojo Museum om 100 år. Varför väljer ni de här grejerna?
ELLER
Skapa och ställ ut nya föremål som inte ännu finns men som kommer att användas i framtiden. Förklara vad de är och vad de kommer att användas till.

 

Related to the subject: