Oppilas tutustuu kirjoihin kuunnellen, katsellen ja vähitellen itsekin lukien. Hän löytää lukemalla tietoja erilaisista teksteistä.
Tavoite: Kirjasto tutuksi, lukutaito hyväksi. Tavoitteena on kirjaston käytön harjoittelu ja lukemisesta innostuminen.Toteutus: Kirjastovierailut, omatoiminen opetteluKustannukset: KuljetuskustannuksetAjankohta: Lukuvuoden aikana
Syvennetään taitoja, tutustutaan monipuolisesti kirjallisuuteen lukien ja kuunnellen.Kulttuuripolun aiheena on kirjasto yhdessä elokuvan ja mediakasvatuksen kanssa. Pääkirjastossa ja Mäntynummen kirjastossa on tilat, joissa on mahdollista näyttää elokuvia.
Tavoite: Taitojen syventäminen. Oppilas kiinnostuu kirjallisuudesta ja saa siitä elämyksiä.Toteutus: Kirjastovierailut, omatoiminen opetteluKustannukset: KuljetuskustannuksetAjankohta: Lukuvuoden aikana
Teatterivierailun avulla tutustutaan lavastukseen, puvustukseen ja ohjaukseen. Tehdään yleisökierros Lohjan teatterin kulisseissa. Mahdollista on myös pyytää teatteriryhmää tai henkilöä esittämään näytelmämonologin tai kertomaan teatteritoiminnasta.
Tavoite: Yleinen tutustuminen teatterin toimintaan.Toteutus: Teatterivierailu, kiertävä teatteriKustannukset: KuljetuskustannuksetAjankohta: Lukuvuoden aikana
Teatteri Aploodi on teatteritaiteen perusoppilaitos Lohjalla. Aploodi toteuttaa kouluille ja varhaiskasvatukselle draamatyöpajoja, joilla tuetaan lasten tunteiden tunnistamista, osallisuutta, sosiaalisuutta ja itseilmaisua draamapedagogisin menetelmin. Työpajoissa vahvistetaan myös koulujen ja varhaiskasvatuksen ohjaajien toiminnallisia työtapoja. Työpajat suunnataan aina kohde- ja ikäryhmän tarpeisiin.
Tavoite: Lapset tutustuvat teatterin tekemiseen osallistumalla itse draamatyöpajoihin teatterialan ammattilaisten johdollaToteutus: Ohjaaja tulee luokkaan päiväkotiin/kouluunKustannukset: Työpajan kustannuksetAjankohta: Ympäri vuoden
Luokka tutustuu kuvataiteeseen, joko koulussa tai menee tutustumaan taidenäyttelyyn. Luokka voi itse järjestää taidenäyttelyn omista tuotoksistaan vanhusten palvelukeskuksessa tai lähikirjastossa.
Tavoite: Taidenäyttelyn kokeminen sekä katsojana että taiteilijana.Toteutus: Taidenäyttelyvierailu; taidenäyttelyn järjestäminen yhteistyössä lähikirjaston tai vanhusten palvelukeskuksen kanssaKustannukset: MateriaalikustannuksetAjankohta: Kevätlukukausi
Lohjan kaupunki järjestää joka vuosi 4.-luokkalaisille itsenäisyyspäiväjuhlan. Juhlassa esiintyy Lohjan kaupunginorkesteri, jonka lisäksi on vuosittain vaihtuvaa ohjelmaa.
Tavoite: Oppilaat kokevat aidon konserttielämyksen sinfonisen orkesterin tarjoamanaToteutus: Oppilaat kävelevät tai kuljetetaan juhlapaikalleKustannukset: KuljetuskustannuksetAjankohta: Itsenäisyyspäivää edeltävä arkipäivä
Oppilaat käyvät kirjastossa tutustumassa käsityönäyttelyyn. Näyttelyn yhteydessä pidetään työpaja. Hiiden Opisto ja käsityötä taiteen perusopetuksena opettava Taito-käsityökoulu Lohjan Helmi ovat kulttuuripolun yhteistyökumppaneita.
Tavoite: Käsityöhön tutustuminen työpajan ja taidenäyttelyn kautta.
Toteutus: Yhteistyössä taiteen perusopetuksen kanssa
Kustannukset: Kuljetuskustannukset
Ajankohta: Lukuvuoden aikana.
LohjaABC ja museohiiri Roopen polku on Lohjan Museon ja yläkoulujen oppilaiden oppilastyönä aloittama opaskirjanen, kuvakirja, joka on tarkoitettu historian opinnot aloittaville viidesluokkalaisille. Kirjasen avulla oppilaita opastetaan kotiseutunsa menneisyyden ja kulttuurin pariin. Museohiiri Roopen polku Lohjan historiaan ja kulttuuriin” on tulossa myös yleisön tavoitettavaksi kaupungin nettisivujen kautta.
Tavoite: Oppilaat tutustuvat paikalliseen historiaan ja kotiseutuunsaToteutus: LohjaABC-opintomateriaaliKustannukset: Osana opetusta, ei ylimääräisiä kustannuksiaAjankohta: Lukuvuosi
Kaikki oppilaat pääsevät kotiseuturetkelle 5.-luokalla. Suositeltavia tutustumiskohteita ovat kuntaliitoksen myötä uudet alueet.
Tavoite: Oppilaat tutustuvat kotiseutuunsaToteutus: Opettajat järjestävät kuljetukset ja sopivat kohteiden yhteyshenkilöiden kanssa tarkemmista vierailuajoista.Kustannukset: KuljetuskustannuksetAjankohta: Huhti-toukokuu
Lukuharrastuksen vahvistaminen sekä kirjaston monipuolinen käyttö ja kirjastonkäytön vakiinnuttaminen. Kirjaston tietokirjallisuuden ja -aineiston luokituksen perusteet tulevat tutuiksi. Kirjaston kokoelmia opetellaan hyödyntämään eri aineiden opiskelussa. Harjoitellaan tiedonhakua ja tutustutaan verkkotiedonhakuun.
Tavoite: Tietokirjat ja tiedonhaku tutuiksi, lukuharrastus omaksiToteutus: Kirjastovierailut lähikirjastoihinKustannukset: Ei ylimääräisiä kustannuksia
Ajankohta: Lukuvuoden aikana
Oppilaat saavat tutustua tanssiin ohjatusti. Toteutetaan yhteistyössä taiteen perusopetusta antavien tanssikoulujen kanssa.
Tavoite: Oppilaat tutustuvat tanssin eri muotoihin tanssitunnin muodossaToteutus: Yhteistyössä taiteen perusopetuksen kanssa, joko oppilaitosvierailuina tai tanssikoulun tiloissaKustannukset: KuljetuskustannuksetAjankohta: Syyslukukauden aikana tai sovitusti