Asiakkaana kirjastossa

Tervetuloa Lohjan kaupunginkirjastoon ja Lukki-kirjastojen käyttäjäksi! Lohjan, Vihdin ja Karkkilan kirjastoilla (Lukki-kirjastot) on yhteinen asiakas- ja aineistorekisteri, kirjastojärjestelmä, verkkokirjasto ja kirjastokortti.

Kirjastokortti ja tunnusluku

Kirjastokortin saa esittämällä kuvallisen henkilöllisyystodistuksen, ilmoittamalla yhteystiedot ja sitoutumalla noudattamaan käyttösääntöjä. Kirjastokortin saaminen ei riipu asuinkunnasta. Sama kirjastokortti kelpaa Lohjalla, Vihdissä ja Karkkilassa. Alle 15-vuotiaalta tarvitaan huoltajan kirjallinen suostumus. Huoltaja on vastuussa lapsen kortilla lainatusta aineistosta.

Ensimmäinen kortti on ilmainen. Uusi kirjastokortti kadonneen tai rikkoutuneen tilalle on maksullinen.

Jos kirjastokorttikortti katoaa

Kadonneesta kirjastokortista on ilmoitettava kirjastoon. Asiakas on vastuussa kadonneella kortillaan lainatusta aineistosta siihen asti, kunnes ilmoittaa korttinsa katoamisesta kirjastoon.

Pidä yhteystietosi ajan tasalla

Nimi- ja yhteystietojen muutoksista tulee ilmoittaa kirjastoon. Kirjasto ei saa tietoja Väestörekisterikeskuksesta.

Tunnusluku

Lainausautomaatin, kirjaston tietokoneiden, verkkokirjaston sekä muiden kirjaston sähköisten palvelujen käyttöön tarvitset käyttäjätunnuksen sekä tunnusluvun. Käyttäjätunnuksena toimii kirjastokortissa oleva asiakastunnus, ja tunnuslukuna kirjaston asiakaspalvelusta myönnetty pin-koodi. Tunnusluvun saa vain asioimalla henkilökohtaisesti kirjastossa. Jos tunnusluku on unohtunut, uuden tunnusluvun saa asioimalla kirjastossa. Kirjasto ei luovuta eikä tee uusia tunnuslukuja puhelimitse eikä sähköpostitse. Henkilöllisyys tarkistetaan tunnuslukua vaihdettaessa.

Yhteisökortti

Yhteisökortin voivat saada laitokset tai yhteisöt. Lue lisää yhteisökorteista Finna-verkkokirjastostamme.


Lainaaminen ja uusiminen

Jokaisella lainaajalla on oltava kirjastokortti. Kortti on henkilökohtainen ja se on esitettävä lainattaessa. Henkilötodistuksella ei pääsääntöisesti lainata.

Lainausautomaatit

Pääkirjastossa, Karjalohjan, Mäntynummen, Ojamon, Pusulan ja Virkkalan kirjastoissa käytössäsi on lainausautomaatteja. Automaattien käyttöön tarvitset kirjastokorttiisi liitetyn tunnusluvun.

Lainojen uusiminen

Voit uusia lainaamaasi aineistoa viisi kertaa joko kirjastossa, puhelimitse tai verkkokirjastossa. Voit uusia mistä tahansa Lukki-kirjastoista lainaamaasi aineistoa.

Lainaa ei voi uusia, jos

  • siitä on varauksia
  • laina on uusittu jo viisi kertaa
  • lainaajalla on maksuja 10 euroa tai enemmän
  • lainaaja on lainauskiellossa
  • laina on Viikon laina -hyllystä lainattu teos

Laina-ajat

  • 28 vuorokautta: kirjat, nuotit, äänikirjat
  • 14 vuorokautta: lehdet, CD-musiikki, elokuvat, konsolipelit, lautapelit
  • 7 vuorokautta: Viikon laina -hyllyn kirjat (vain pääkirjastossa)

Lainamäärärajoitukset

Lainassa olevan aineiston määrä voi olla enintään 150 kappaletta, joista

  • 10 elokuvaa
  • 40 musiikkilevyä

Lainauskielto

Menetät lainausoikeutesi, jos

  • maksamattomat maksusi ovat 10 euroa tai enemmän
  • olet saanut perintäkirjeen myöhässä olevasta aineistosta
  • käyttäydyt sopimattomasti kirjaston tiloissa

Lainausoikeuden saa takaisin palauttamalla aineiston, maksamalla maksut tai määräaikaisen käyttökiellon päätyttyä.


Palauttaminen ja myöhästymiset

Aineiston voi palauttaa kaikkiin toimipisteisiimme Lohjalla, riippumatta siitä, mistä Lohjan toimipisteestä se on lainattu. Otamme vastaan myös Lukki-kirjastojen (Karkkila ja Vihti) kirjastoista lainattua aineistoa. Palauta viimeistään eräpäivänä kirjaston sulkemisaikaan mennessä tai uusi lainasi ajoissa. Halutessasi saat palauttamastasi aineistosta kuitin.

Jokaisessa Lohjan kirjastossa on palautuslaatikko, johon voi jättää palautukset kirjaston ollessa suljettuna. Kirjaston palautuslaatikkoon jätetyt palautukset käsitellään palautuneeksi ko. kirjaston seuraavana aukiolopäivänä. Palautuslaatikkoon jätetyt palautukset ovat asiakkaan omalla vastuulla.

Pääkirjaston Viikon laina -kirjat on aina palautettava pääkirjastoon.

Eräpäivämuistutukset sähköpostiin

Kirjasto lähettää halutessasi muistutuksen erääntyvistä lainoistasi sähköpostiisi 3 päivää ennen eräpäivää. Muistutuspalvelu on maksuton. Jos haluat sen käyttöösi, ota yhteyttä kirjastoon.

Asiakas on silti edelleen vastuussa lainojensa palauttamisesta tai uusimisesta ajoissa, eikä kirjasto vastaa ennakkoilmoitusten ja palautuskehotusten perillemenosta. Sähköpostijärjestelmästä riippuen on mahdollista, että roskapostisuodatin luokittelee nämä ns. automaattilähetykset virheellisesti roskapostiksi, tai vastaanottajan sähköpostipalvelin estää kirjaston lähettämän viestin perillemenon kokonaan.

Myöhästymishuomautukset

Lähetämme tarvittaessa kaksi maksullista palautuskehotusta. Sen jälkeen asia siirtyy perintätoimiston hoidettavaksi. Ilmoita kirjastoon, haluatko ensimmäisen myöhästymismuistutuksen postitse vai sähköpostitse.

  • Varatusta aineistosta 1. huomautus lähetetään heti seuraavana päivänä eräpäivästä, muusta aineistosta 7 päivää eräpäivästä
  • 2. huomautus lähetetään 21 päivää edellisen (1. huomautuksen) lähettämisestä
  • myöhästymismuistutus: 2 €/kpl lapsilta ja aikuisilta

Myöhästymismaksut

Myöhästyneestä aineistosta peritään maksu, joka alkaa kertyä heti eräpäivän jälkeen. Myöhässä olevat lainat kerryttävät maksusaldoa, vaikka niistä ei vielä ole tallentunut verkkokirjastoon varsinaista maksumerkintää. Myöhässä olevien lainojen maksumerkintä tallentuu verkkokirjastoon vasta kun lainat uusitaan tai palautetaan. Maksamattomat maksut tallennetaan velaksi, ja 10 euroa tai sitä suuremmat myöhästymismaksut johtavat lainauskieltoon. Myöhästymismaksu jää muistiin, vaikka palauttaisitkin aineiston palautusautomaattiin tai palautuspostiluukusta. Lastenaineistosta ei mene myöhästymismaksua. Myöhästymismaksut voi maksaa mihin tahansa Lohjan kaupunginkirjaston toimipisteeseen. Kaikki myöhästymismaksutiedot poistuvat kirjastojärjestelmästä ja verkkokirjastosta heti kun myöhästymismaksut on maksettu.

  • aikuisten aineisto: 0,20 €/nide/vrk, enintään 5 €/nide
  • lasten ja nuorten osastojen aineistosta ei peritä myöhästymismaksuja

Laskutus ja perintä

Mikäli aineisto on kahden palautuskehotuksen jälkeen palauttamatta, siirtyy näiden lainojen korvaus ulkopuoliselle perintätoimistolle. Lohjan kaupunginkirjaston laskutuksen hoitaa laskutus- ja perintäyhtiö Lowell Oy.

Mikäli asiakas ei kirjaston huomautuksista huolimatta ole palauttanut lainojaan kirjastoon, lähtee aineisto perintätoimisto Lowell Oy:n laskutettavaksi 14 päivän kuluttua 2. huomautuksen lähettämisestä. Perintäkirjeen lähdettyä asiakas on lainauskiellossa.

Asiakas vastaa paitsi lainojensa mahdollisesta korvaamisesta myös kaikista perintäkuluista Lowell Oy:lle. Perintätoimiston perintämaksujen lisäksi kirjasto perii myöhästymis- ja huomautusmaksut, jotka maksetaan aina kirjastoon.

Perintä- ja laskutusasioiden lisätiedot:
Kirjaston asiakkaiden lasku- ja perintäasiat
Puh. 044 369 1377


Varaaminen ja hankintaehdotukset

Jos haluamasi teos on juuri nyt lainassa tai se ilmestyy vasta myöhemmin, voit jättää teokseen varauksen. Teoksen varanneet saavat teoksen lainaan varausjärjestyksessä.

Voit myös tehdä varauksen hyllyssä saatavilla olevaan aineistoon, jolloin siirrämme sinulle kaukaisessa Lohjan, Vihdin tai Karkkilan toimipisteessä olevan teoksen lähimpään kirjastoosi.

Kirjastoaineiston varaaminen on maksutonta, mutta kokonaan noutamatta jätetyistä varauksista peritään 1,50 € maksu.

Voit tehdä varauksen joko asioimalla kirjaston asiakaspalvelussa tai verkkokirjastossa.

Saapumisilmoitus

Saat ilmoituksen varatun aineiston saapumisesta joko sähköpostitse, tekstiviestinä tai kirjeenä sen mukaan mitä olet kirjastolle yhteystavaksi ilmoittanut. Mikäli et ole varma oletko ilmoittanut kirjastolle uusitun puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi, olethan heti yhteydessä kirjaston asiakaspalveluun. Aineistoa pidetään varattuna 7 päivää.

 

Aiheeseen liittyvää: