Kaavan valmisteluaineisto oli nähtävillä 8.5. – 31.5.2024., jonka aikana toivoimme palautetta asukkailta sekä lausuntoja viranomaisilta ja muilta tahoilta. Pyysimme palautetta erityisesti kaavan luonnosvaihtoehdoista ja suunnittelun lähtökohdista. Kaava-aineistoa käytiin esittelemässä kaikille avoimissa tilaisuuksissa kolmessa eri aluetoimikunnassa: Kaupunkikeskusta, Karstu-Paloniemi-Routio sekä Etelä-Lohja. Lisäksi kaavavalmistelijat oli mahdollista tavata 30.5. pääkirjastolla sekä Teamsin välityksellä. Asukastilaisuuksien lisäksi lausunnonantajille järjestettiin oma tilaisuus kaavan valmisteluvaiheessa. Kaikista nähtävilläolon aikana saadusta palautteesta ja lausunnoista on koostettu raportti, joka löytyy tämän sivuston ylälaidasta.
Asukaspalautteita saatiin sähköpostitse (7 kpl), karttapalautteena (7 kpl) sekä suullisesti (3 kpl), joiden lisäksi aineisto sisältää aluetoimikunnissa kirjatut palautteet. Aluetoimikuntiin osallistui yhteensä 44 asukasta eri puolilta Lohjaa. Monkolassa pidetyn Kaupunkikeskustan aluetoimikunnan tilaisuuteen osallistui 18 asukasta, Karstu-Paloniemi-Roution aluetoimikuntaan 7 ja Etelä-Lohjan aluetoimikuntaan 19 asukasta. Osallistujat olivat erittäin aktiivisia ja kaikissa tilaisuuksissa nousikin esille paljon kysymyksiä ja keskustelua.

Asukaspalautteet on jaoteltu kaavan teemojen mukaisesti: liikkuminen ja liikenne, asuminen, palvelujen ja työpaikkojen sijoittuminen, kulttuuri- ja ympäristöarvot, kaavan taloudellisuus, kaavan vaihtoehdot sekä alueiden kehitys.
Palautteissa korostui varsinkin liikenteen teema, erityisesti raidehankkeet: Länsirata eli Helsinki-Turku välin junayhteys sekä Espoo-Vihti-Lohjan välin taajamarata. Länsirata sai osakseen sekä kannatusta että vastustusta, kun taas taajamarata pelkästään kannatusta. Liikenteen osalta selvästi esiin nousi myös Lohjan seudun linja-autoliikenne. Joukkoliikennettä haluttaisiin laajentaa niin, että se kattaisi myös Tynninharjun, Lempolan, Roution ja Virkkalan kokonaisuudessaan. Yhteys Virkkala-Helsinki välillä koetaan toimivaksi. Se palvelee myös Muijalassa asuvia. Liikenteen osalta puhututti myös henkilöliikenteen vaikutukset kaupan kehitykseen.
Palveluiden ja työpaikkojen sijoittuminen pitää sisällään kaavan teemat: kauppa, työpaikka-alueet ja palveluverkko. Näiden osalta päällimmäisenä asukkaat kokevat, että Lohjan aluerakenne on sekava. Asukkaat toivovatkin, että kaavassa kohdennettaisiin alueille tiettyjä toimintoja nykyistä ”sillisalaattia” selkeyttämään. Lisäksi esiin nousi myös Lempolan kauppa-alueen kehittäminen. Osa koki, että Lempolaan tulisi lisätä kauppaa, kun toiset taas kokivat alueen kehittämisen ohjaavan koko taajaman kehitystä väärään suuntaan.
Asukkaat toivoivat asumista lisättävän mm. Muijalan, Roution ja Virkkalan alueille. Keskustelua herätti myös täydennysrakentaminen sekä asumisen taloudellisuus. Nukkumalähiöiden syntyminen halutaan ehdottomasti välttää.
Kulttuuri- ja ympäristöarvoissa esiin nousivat toiveet rantareitin suhteen. Reitti voisi ulottua Routiolta Lasitehtaan rantaan saakka. Myös eläin- ja kasvilajien huomioiminen puhutti. Asukkaat olivat tyytyväisiä siihen, että ekologisen verkoston selvityksessä on huomioitu myös eläinten kulku. Kaavan aikana tehdyt selvitykset mietityttivät ja asukkaat halusivatkin tietää, mitä selvityksiä on tehty, ja millä perusteella suojeltavat alueet ja lajistot määritellään.
Kaavan taloudellisuuden näkökulmasta Lohjansolmun kehittäminen aiheutti huolta. Asukkaat kokivat, ettei Länsiradan toteutuminen ole ollenkaan varmaa, joten suunnittelutyö voi mennä hukkaan. Taloudellisemmaksi koettiin Hanko-Hyvinkää taajamaradan muuttaminen henkilöliikennekäyttöön.
Kaavan vaihtoehdoista selkeästi eniten kannatusta sai vaihtoehto C. Sen eduiksi on mainittu vaihtoehtoa tukeva nykyinen infra sekä jo olemassa olevat asuinalueet. A ja B vaihtoehtojen suhteen asukaspalautteissa heräsi huoli siitä, että keskustan eteläpuoliset kaupunginosat kärsisivät kohtuuttomasti kasvun epätasaisesta jakautumisesta kaupungissa. Kuitenkin myös A ja B vaihtoehdot saivat kannatusta. A vaihtoehto koetaan selkeäksi palvelujen ja väestön keskittämisen ansiosta. B vaihtoehdon kannatus perustuu yleisesti Lempolan alueen positiiviselle kehitykselle kaupan monipuolisten palveluiden sekä väestönkasvun myötä. Tässä suhteessa C vaihtoehto sai vastustusta, sillä siinä Lempolan kehittäminen ei asukkaille näyttäydy yhtä tehokkaana kuin muissa vaihtoehdoissa.
Kommentteja saatiin myös kaavan teemojen ulkopuolelta, yleisesti aluekehitykseen liittyen. Kehittämistä toivottiin Lempolan, Muijalan, Roution, Pitkäniemen, keskustan sekä Lohjansolmun alueille. Näiden lisäksi toivottiin kiinnittämään huomiota myös kaavan ulkopuolella oleviin alueisiin Sammattiin ja Karjalohjaan sekä yleisesti Lohjanjärven ympärillä.
Asukaspalautteiden lisäksi raportti sisältää valmisteluvaihetta koskevat lausunnot. Lausuntopyyntöjä lähetettiin 33 toimijalle sisältäen kaupungin toimialoja, valtion viranomaisia sekä muita yhteisöjä. Lausuntoja saapui 17 kappaletta. Lausunnon jätti muun muassa Länsi-Uudenmaan ELY-keskus, Vihdin ja Siuntion kunnat sekä Lohjan Seudun Omakotiyhdistys ry.
Lausunnot on tiivistetty ja jaoteltu seuraaviin teemoihin sisältäen sekä kaavan teemoja että muita esiin nousseita aihepiirejä: kaavan vaihtoehdot (A, B ja C), väestön kehitys, asuminen ja täydennysrakentaminen, liikenne, työpaikka-alueet, kauppa, palveluverkko, luontoarvot ja luonnonsuojelu, metsät, kulttuuriympäristö, virkistys, pohja- ja pintavedet, energia, selvitystarpeet, vaikutusten arviointi, kaavakartan esitystapa, kaavan jatkotyö sekä muuta.